زمانی برای جدا شدن از اتاق خواب مامان و بابا!

زمانی که والدین نوزاد تازه متولد شده خود را به خانه می‌آورند، اغلب در همان اتاقی که نوزاد قرار دارد، می‌خوابند. با به اشتراک گذاشتن اتاق خواب مواردی مانند شیردهی به نوزاد، تعویض پوشک، و آرام کردن وی هنگام شب راحت‌تر می‌شوند. اما سرانجام زمانی فرا می‌رسد که بسیاری از خانواده‌ها تصمیم می‌گیرند تا کودک‌شان را به یک اتاق جدا منتقل کنند. فراگیری خوابیدن به طور مستقل یا کمبود خواب والدین که آنها را زیر فشار قرار داده است از جمله دلایل مؤثر در این زمینه هستند. 

  • جنبه‌های مثبت و منفی این انتقال را بررسی کنید

تصمیم‌گیری در مورد بهترین زمان برای انتقال کودک به یک اتاق جداگانه چالش‌برانگیز است و نبود یک راهکار کلی در این زمینه گفته‌ی ما را تایید می‌کند.

به گفته‌ی برخی دانشمندان، مادرانی که جدا از فرزند خود می‌خوابند، نسبت به آنهایی که این کار را انجام نمی‌دهند، شرایط استراحت بهتری را تجربه می‌کنند و این در شرایطی است که پدران نیز تحت تأثیر به اشتراک گذاشتن اتاق با کودک قرار می‌گیرند. به عنوان مثال، مطالعه ای در سال ۲۰۱۶ که در نشریه Developmental Psychology منتشر شد، نشان داد مادرانی که فرزند خود را در شش ماهگی به اتاقی جداگانه انتقال دادند، نسبت به آنهایی که این کار را انجام ندادند، از شرایط خواب و استراحت بهتری برخوردار بودند. مطالعه ای دیگر در سال ۲۰۱۷ که الگوهای خواب خانواده‌ها را برای سه تا ۱۸ ماه دنبال کرد، نشان داد مادرانی که در اتاقی مشترک یا تختخواب مشترک با فرزند خود می‌خوابند، خواب ضعیف‌تر و بی‌کیفیت‌تری را نسبت به مادرانی که فرزندشان را در اتاقی جداگانه می‌خوابانند، تجربه می‌کنند.

اما تفسیر این یافته‌ها دشوار است زیرا هیچ مطالعه‌ای به طور قطعی نمی‌گوید انتقال کودک به اتاقی جداگانه دلیل مستقیم بهبود کیفیت خواب والدین بوده است. این احتمال وجود دارد که برخی عوامل پیگیری نشده دیگر در زندگی خانواده‌ها به الگوهای خواب بهتر مادران منجر شده باشد.

و برای سردرگمی بیشتر باید اشاره داشت که خوابیدن در اتاقی مشترک به نظر می‌رسد دارای فواید خاص خود است. به گفته‌ی دکتر کریستین تولی، دانشیار پژوهشی در موسسه جهانی تغذیه با شیر مادر کارولینا در دانشگاه کارولینای شمالی، از جمله این فواید می‌توان به دسترسی آسان‌تر برای شیردهی و آگاهی بیشتر از نیازهای کودک اشاره کرد.

والدین باید به زمان‌بندی نیز توجه داشته باشند. اختلاف نظر درباره‌ی بهترین زمان برای خوابیدن مستقل کودک وجود دارد. به گفته‌ی آکادمی پزشکی کودکان آمریکا، والدین باید حداقل تا شش ماهگی و در حالت ایده‌آل تا یک سالگی برای جدا کردن اتاق کودک منتظر بمانند تا خطر سندرم مرگ ناگهانی نوزاد و دیگر انواع موارد مرگ غیرمنتظره و ناگهانی مانند خفگی نوزاد کاهش یابند. کودکانی که در اتاقی جداگانه می‌خوابند ممکن است خوابی عمیق‌تر از آنهایی که در یک اتاق مشترک می‌خوابند را تجربه کنند که می‌تواند خطر مشکلات تنفسی هنگام خواب را افزایش دهد.

اما همه با توصیه‌های آکادمی پزشکی کودکان آمریکا موافق نیستند. منتقدان می‌گویند که توصیه های این مرکز بر اساس شواهد ضعیف شکل گرفته است. آنها معتقدند یک کودک سالم که به خوبی وزن اضافه می‌کند می‌تواند در شش ماهگی به اتاق جداگانه منتقل شود، اگر این کار به صورت ایمن انجام شود.

این گونه به نظر می‌رسد که تصمیم‌گیری درباره بهترین زمان برای انتقال کودک به اتاقی جداگانه تنها یک تصمیم‌گیری شخصی است. با در نظر گرفتن ایمنی کودک، این که هم پدر و هم مادر موافق هستند، و این که هر فردی در خانواده به میزان کافی استراحت می‌کند می‌توانید برای انتقال کودک به اتاقی دیگر تصمیم‌گیری کنید.

همچنین، والدین می‌توانند در این زمینه با پزشک متخصص کودکان مشورت کنند. این به ویژه برای کودکانی که پیش از موعد مقرر به دنیا آمده اند، با تأخیر در رشد مواجه هستند یا آنهایی که به یک بیماری مزمن مبتلا هستند، اهمیت دارد زیرا این کودکان به نظارت بیشتر هنگام شب نیاز دارند. کودکانی که به مشکلات سلامت موقت مانند سرماخوردگی، اگزما یا درد ناشی از درآمدن دندان مبتلا هستند نیز تا زمان بهبودی این شرایط باید در اتاق مشترک با والدین حضور داشته باشند.

محمد مهدی حیدرپور

منبع: نیویورک تایمز

لینک کوتاه مطلب : https://ta6.ir/?p=5566
ممکن است شما دوست داشته باشید

نظر شما چیست؟

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.