ده راهکار برای اینکه الگوی خوبی برای فرزندمان باشیم

لابد شما هم این جمله را شنیده‌اید که « کودکان آینه‌ی والدین‌شان هستند ». والدین، نزدیک‌ترین و اولین افرادی هستند که کودک با آنها ارتباط می‌گیرد. پس رفتار والدین در رفتار کودک تاثیرات بسیار مهم و تعیین کننده‌ای دارد. اگر می‌خواهید یک الگوی خوبی برای فرزند خود باشید، این ۱۰ شیوه را در برنامه خود قرار دهید.

  • یک شنونده دلسوز و بی‌قضاوت باشید

وقتی کودک با شما صحبت می‌کند، روی زانوهای خود بنشینید تا هم‌قدِ او شوید و به او گوش دهید. به او فرصت صحبت کردن بدهید. مورد اعتماد او باشید و او را قضاوت نکنید. اگر به نظرتان کودک اشتباه می‌کند، با سوال پرسیدن از او، کودک را به تفکر درباره کارهایش دعوت کنید. پاسخ‌های حاضر و آماده را در اختیار او نگذارید و اجازه دهید فکر کند.

  • سبک زندگی سالمی را انتخاب کنید

یک برنامه غذایی سالم انتخاب کنید. اکثر کودکان با اضافه وزن، والدینی با اضافه وزن بالا دارند. در کمترین حالت، روزی بیست دقیقه در خانه نرمش کنید و مصرف مواد قندی و فست‌فودها را به حداقل برسانید. همچنین مراقبت‌های بهداشتی روزانه مانند مسواک زدن و یا مراقبت از پوست و مو را در برنامه خود داشته باشید.

  • ذهن خود را رشد دهید

اگر فکر کنیم امروز آخرین روز زندگی ماست، تلاش می‌کنیم تا بهترینِ خودمان باشیم و بیشترین لذت را از زندگی ببریم. برای تغییر باورهای مخرب خود تلاش کنید و گستره‌ی دیدگاه خود را افزایش دهید. از آنجایی‌که ضمیر کودکان پاک است، به سرعت تغییرات روحی و ذهنی شما را دریافت می‌کنند.

  • داوطلبانه و بی‌انتظار، مهربانی کنید

وقتی بی‌توقع، با اعضای خانواده و جامعه مهربان هستید، کاملاً غیرمستقیم، به کودک می‌آموزید که به نیازهای دیگران نیز توجه کند.

  • خودتان را سانسور نکنید

هرگز در برابر چشمان کودک خود، دروغ نگویید. مگر در شرایطی بسیار استثنایی. تلاش نکنید واقعیت‌های زندگی مانند شکست‌ و ضعف‌های مختلف خود را پنهان کنید و یا تظاهر کنید.

  • برای کنترل هیجانی خود تلاش کنید

والدینی که نمی‌توانند هیجانات منفی خود مانند خشم، غم و ترس را کنترل کنند، موجب آسیب‌های جبران‌ناپذیری به کودک می‌شوند. اگر برای کنترل هیجانی خود احساس ضعف می‌کنید، به‌طور مستمر از یک مشاور کمک بگیرید.

  • روابطی سالم و پایدار بسازید

همه ما در زندگی روابط خوب یا بدی را تجربه کرده‌ایم. اگر با پدرومادر یا خواهر و برادر خود مساله‌ای دارید، طرف حق را بگیرید و شروع‌کننده مهر و بخشش باشید و این را به کودکان خود نیز بیاموزید.

  • مثبت‌نگر باشید

همه می‌دانیم، آن‌قدرکه چیزهای مختلف برای بدبینی و منفی‌نگری وجود دارند، موارد مثبت زیادی هم وجود دارند که شاید مدتهاست فراموش کرده‌ایم به آنها بپردازیم. مثبت‌نگریِ منطقی و شکرگذاری برای هرآنچه داریم، ما را محکم و قوی نگه می‌دارد. داشتن چنین نگرشی،‌ خودبه‌خود به فرزندان‌مان نیز منتقل می‌شود.

  • در زندگی هدف داشته باشید

زندگیِ بی‌هدف، افسرده‌کننده است. اگر هدف دارید، یعنی می‌دانید وجود شما چقدر مهم است. یعنی اعتماد‌به‌نفس و عزت‌نفس نیز دارید. هدفمندی را به زندگی خود اضافه کنید. اگر هدف دارید، برای آن تلاش کنید و ثابت‌قدم باشید.

  • اهل عمل باشید. اگر قولی می‌دهید، وفادار باشید

اگر فقط حرف بزنیم و به آن عمل نکنیم، کودک اهمال‌کاری، عدم‌قاطعیت و بی‌مسئولیتی را از ما می‌آموزد. یعنی می‌آموزد که ما مجوز داریم، حرف بزنیم و هیچ مسئولیتی در قبال آن بر عهده نگیریم. والدین بدقول و اهمال‌کار، معمولا نمی‌توانند فرزندان مسئولیت‌پذیری تربیت کنند.

ترجمه و گرداوری: مهرنوش خالقی

منبع:

https://www.allprodad.com/10-ways-to-be-a-role-model-to-your-children/

لینک کوتاه مطلب : https://ta6.ir/?p=9261
ممکن است شما دوست داشته باشید

نظر شما چیست؟

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.