دلقک! ترسناک یا خنده‌دار برای کودکان

جشن تولد یا مهمانی‌های بزرگ برای کودکان. یک مهمانی پر از سروصدا و رنگ و موسیقی. عروسک‌ و دلقک‌های بزرگی که به این طرف و آن طرف می‌روند و با بچه‌ها بازی می‌کنند. ناگهان در گوشه‌ای از جشن کودکی را می‌بینیم که با وحشت و اشک، پنهان شده و اشک می‌ریزد. وقتی از او بپرسید که از چه چیزی تا این حد ترسیده است، می‌گوید آن دلقک و عروسک‌های بزرگ و ترسناک. من از آنها می‌ترسم. کودک شروع به جیغ و فریاد می‌کند و می‌خواهد از آنها فرار کند. حتی برخی کودکان بستری در بیمارستان از حضور دلقک‌های بیمارستانی که همه آنها را دوست دارند، وحشت می‌کنند و می‌ترسند. در این مطلب می‌خواهیم درباره ترس کودکان از دلقک‌ها و عروسک‌های نمایشی حرف بزنیم.

درصد بالایی از کودکانی که از دلقک‌ها‌ و عروسک‌های بزرگ می‌ترسند، دختربچه‌ها هستند. این کودکان حتی از فکر کردن به اینکه با یک دلقک روبرو شوند، می‌ترسند و دچار اضطراب می‌شوند. اگرچه بسیاری از پژوهش‌ها حضور دلقک‌ها در بیمارستان‌های کودکان را مثبت دانسته‌اند اما درصد بالایی از کودکان نیز از دلقک‌های بیمارستانی می‌ترسند. حتی برخی از دستیاران پزشکی کودکان نیز از دلقک‌ها می‌ترسند یا آنها را دوست ندارند. براساس پژوهشی در یکی از بیمارستان‌های انگلستان، مشخص شد، درصد بالایی از کودکان ۴ تا ۱۶ساله، از دلقک‌ها می‌ترسند یا آنها را دوست ندارند.

براساس پژوهش‌ها ترس کودکان از دلقک‌ها به دو علت اتفاق می‌افتد. ممکن است کودک تحت تأثیر یک اتفاق منفی در گذشته باشد و تجربه‌ی بدی را از سرگذرانده باشد. علت دوم این است که برخی برنامه‌های ویدئویی و تلویزیونی تصویری شیطان‌صفت و گناهکار از دلقک‌ها جلوه داده‌اند و کودکان با دیدن این برنامه‌ها به احتمال زیاد، دچار ترس و وحشت بسیاری از دلقک‌ها می‌شوند. با این حال هیچ کدام از این دو تئوری‌، قانع‌کننده نیستند.

کودکانی که دچار فوبیای دلقک هستند، دلهره و اضطراب بسیاری را تجربه می‌کنند. به عنوان والدین چنین کودکانی باید در چند مرحله بیاموزیم تا چه رفتاری با آنها داشته باشیم. در وهله‌ی اول هرگز نباید کودک خود را مسخره کنید و به او بخندید. ترس‌های او را خنده‌دار و بی‌اهمیت جلوه ندهید. اگر دیگران نیز چنین کاری می‌کنند، بایستی مانع شوید. همچنین درباره احساس ترس کودک از او سوالاتی بپرسید. از احساسات او باخبر شوید. باید بیشتر درباره احساسات او بدانید تا بتوانید او را حمایت کنید و برخی شیوه‌های آرام‌بخش را به او بیاموزید تا بتواند خود را کنترل کند. هرگز اجازه ندهید کودکتان به خاطر ترس‌هایش، خجالت بکشد و به او گوشزد کنید که کودکان زیادی هستند که از دلقک‌ها می‌ترسند. کودک خود را تا جای ممکن حمایت کنید و به او اطمینان دهید که کنار او هستید و او را تنها نمی‌گذارید. هرگز اجازه ندهید او تصور کند که فرد ترسو و ضعیفی است. به او بفهمانید که هیچ اتفاق عجیبی رخ نداده و او فقط احساس خوبی به دلقک‌ها ندارد و نیازی نیست با آنها در ارتباط باشد.

ترجمه و گرداوری: مهرنوش خالقی

منابع:

https://www.verywellmind.com/clown-phobia-2671682

https://www.momtastic.com/home/entertaining/760363-fear-of-clowns-how-to-help-your-child-overcome-coulrophobia/

لینک کوتاه مطلب : https://ta6.ir/?p=5182
ممکن است شما دوست داشته باشید

نظر شما چیست؟

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.