دانستنی ‌هایی درمورد خون دماغ در کودکان

وقتی کوچک‌تر هستیم مرتب خون‌دماغ‌ می‌شویم. این تجربه‌ای است که خیلی از ما داریم و حالا با این پدیده در فرزندمان هم مواجه می‌شویم. ولی چرا کودکان خون‌دماغ می‌شوند؟ این اتفاق یک هشدار برای ما  است یا خیر؟

  • چرا کودک خون دماغ می‌شود؟

خون دماغ وقتی ایجاد می‌شود که ناحیه کوچکی از عروق خونی سطح داخلی بینی پاره شوند. این امر می‌تواند در اثر فین‌ کردن شدید یا حتی عطسه در زمانی که کودک دچار سرماخوردگی یا در اثر ضربه به بینی، یا در اثر فروکردن انگشت در داخل بینی و یا وجود جسم خارجی در بینی اتفاق بیفتد که در مورد آخر، ترشح بدبو و آغشته به خون وجود دارد. ممکن است خونریزی ناشی از خون‌دماغ، زیاد و ترسناک به نظر برسد، اما به طور معمول بسیار مختصر است.

  • آیا خون دماغ خطرناک است؟

خون دماغ به ندرت خطرناک است، اما اگر کودک شما خون‌ دماغ‌های مکرر دارد که به سادگی متوقف نمی‌شوند یا اگر پس از ضربه به سرش دچار خونریزی که از بینی می‌شود، باید به پزشک مراجعه کنید.

  • اولین کاری که باید انجام دهیم چیست؟

سعی نکنید با قرار دادن چیزی در بینی، جلوی خونریزی را بگیرید، کودک را بنشانید و سرش را به جلو و روی لگن یا دستشویی خم کنید.

روی هر دو سوراخ بینی را محکم فشار دهید. برای انجام این کار، بینی کودک را از پایین محلی که استخوان بینی تمام می‌شود، بین انگشت شست و اشاره بگیرید. آن‌قدر آن را نگه دارید تا خونریزی قطع شود. به کودک اجازه ندهید در حین خون دماغ سرش را به عقب خم کند. این کار باعث می‌شود خون به پشت حلق برود و وارد معده شود و می‌تواند باعث تحریک و استفراغ شود.

  • آیا با پزشک مشورت کنم؟

اگر خونریزی بعد از ۳۰ دقیقه متوقف نشد و کودک شما احساس سرگیجه داشت، فوری با پزشک مشورت کنید. اگر جسم خارجی در بینی کودک وجود دارد یا اگر خونریزی‌ها مکرر هستند، فوری با پزشک مشورت کنید.

  • پزشک چه کاری انجام می‌دهد؟

  • اگر کودک دچار ضربه سر شده است،  ممکن است پزشک دستور عکس‌برداری از سر کودک را بدهد تا احتمال شکستگی جمجمه را بررسی کنید.
  • اگر خونریزی متوقف نشد، پزشک سوراخ بینی کودک را با گاز می‌بندد تا از خونریزی جلوگیری کند. این کار، تحت بی‌حسی موضعی انجام می‌شود. گاز را می‌توان بعد از ۲ ساعت برداشت.
  • اگرجسم خارجی در بینی کودک شما گیر کرده است، پزشک آن را در صورت لزوم، تحت بی‌حسی موضعی، خارج می‌کند‌
  • اگر کودک، به طور مکرر دچار خون دماغ می‌شود،  ممکن است پزشک شما را برای ارزیابی بیشتر به متخصص گوش و حلق و بینی ارجاع دهد. اگر خون‌دماغ‌های مکرر ناشی از ضعف جدار رگ خونی باشد، ممکن است متخصص آن را بسوزاند. این کار شامل سوزاندن انتهای رگ می‌باشد و تحت بی‌هوشی عمومی انجام می‌گیرد.
  • چطور مراقب کودک باشیم؟

تا ۳ ساعت پس از خون دماغ شدن، به کودک اجازه ندهید فین کند، زیرا ممکن است دوباره خونریزی شروع شود.

گرداوری : مژگان موسی پور

بهداشت کودک/ دکتر میریام استوپارد/ مترجمان: دکتر حمید سورگی، دکتر ساسان واثق، دکتر محمدرضا شگرف نخعی

لینک کوتاه مطلب : https://ta6.ir/?p=9606
ممکن است شما دوست داشته باشید

نظر شما چیست؟

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.