چرا کودک من لجبازی می ‌کند؟

کودک لجباز بابت بسیاری از مسائل با ما می‌جنگد. زمان خوابیدن یا غذا خوردن مهم‌ترین راهکارهای خردسالان و کودکان برای اعلام مخالفت و پیروزی بر والدین است. این بچه‌ها معمولاً نمی‌توانند طبق چارچوب‌های خانواده رفتار کنند زیرا شیوه‌ آنها لجبازی است. آنها جیغ و فریاد راه می‌اندازند و به والدین اعتماد نمی‌کنند، شاید گاهی خشمگین شده و نتوانند به خواسته‌های خود برسند . آنها کمتر از دیگر کودکان با والدین همراهی می‌کنند. این بچه‌ها بسیار حساس هستند اما نمی‌توانند به راحتی به حرف دیگران استناد کنند و کاری را به راحتی انجام دهند. اگرچه این شرایط سخت است اما راهکاری برای خنثی کردن این ترفند کودکان وجود دارد.

  • لجبازی با غذا

لجبازی کودکان موقع غذا خوردن بیشتر به شکل ایراد گرفتن از غذا بروز می‌کند. برای اینکه بتوانیم از پس این رفتار کودکان برآییم، لازم است کمی سیاست‌مدارانه رفتار کنیم. یعنی از نصیحت کردن مستقیم کودکان دست برداریم و راه‌های جدیدی را امتحان کنیم. برای مثال کودک را در فرایند آماده‌سازی غذا و سفره مشارکت دهیم، با کمک او درباره سرنوشت غذاهایی که به بدن ما وارد می‌شوند، داستان‌سرایی کنیم. علاوه‌براین شما می‌توانید شکل طبخ برخی مواد غذایی را تغییر دهید و آنها را طعم‌دار کنید تا بیشتر باب میل کودکان شوند و آنها بتوانند با علاقه بیشتری غذا را بخورند. علاوه‌براین شما می‌توانید با دیدن تصاویری از غذاهای تزیین شده، چهره غذاها را برای کودک جذاب‌تر کنید. به این ترتیب شما در کنار کودک خود قرار می‌گیرید و از درگیر شدن با او کوتاه می‌آیید. اگر تمام این راه‌ها را امتحان کنید، به احتمال زیاد یکی از آنها بر کودک شما تأثیرگذار است.

  • لجبازی در انجام مسئولیت‌های خانه

کودکانی که در انجام مسولیت‌های خانگی دچار لجبازی می‌شوند، هرگز با زور و مقابله به مثل کاری را انجام نمی‌دهند. بهتر است ابتدا بررسی کنید و مطمئن شوید که کودک از مشکلات یادگیری رنج نمی‌برد. ممکن است کودک شما از میزان این مسئولیت‌ها احساس نارضایتی دارد. اگر او چنین شکایتی دارد، می‌توانید با تقسیم کارها و کوچک کردن آنها، مشکل را حل کرد. گزینه دیگر ترکیب کردن کارها و یا بالا بردن میزان استراحت آنهاست. ترکیب کردن کارها به این معنا که کودک در حالی‌که مسئولیت جمع کردن اسباب‌بازی‌های خود را به عهده گرفته است، می‌تواند به مجموعه‌ای از موسیقی‌های مورد علاقه خود نیز گوش داده و گاهی با آن برقصد.

  • لجبازی و انتخاب لباس

یکی دیگر از زمینه‌های لجبازی کودکان، هنگام لباس پوشیدن رخ می‌دهد. زمانی می‌رسد که کودک تعداد زیادی از لباس‌هایش را بیرون می‌ریزد و می‌خواهد از بین آنها انتخاب کند. اگر لباس‌ها را تفکیک کنید، کودک انتخاب‌های کمتری دارد و راحت‌تر می‌تواند از این مرحله عبور کنید. مثلاً لباس‌های هر فصل را جمع‌آوری کنید و یا لباس‌های مهمانی و خاص را جدا کنید. هر بار تعداد چهار تا پنج دست لباس برای او قرار دهید تا بتواند از بین آنها انتخاب کند.

  • لجبازی در پاسی از شب

کودکان موقع خوابیدن هم لجبازی می‌کنند. برای اینکه مقاومت کودکتان در برابر خوابیدن کم شود، بهتر است حدود یک ساعت قبل از خوابیدن،‌ فضای خانه را آماده کنید. چراغ‌ها را خاموش کنید، موسیقی خیلی ملایمی پخش کنید. با هم درباره اتفاقاتی که امروز از سر گذراندید حرف بزنید و لباس خواب بپوشید و مسواک بزنید. هیچ حرفی از خوابیدن به میان نمی‌آوریم و فقط زمینه را آماده می‌کنیم. می‌توانید چند کتاب قصه مورد علاقه کودک خود را انتخاب کرده و قبل از خواب برای او بخوانید. به این ترتیب میزان مقاومت کودک به تدریج کاهش می‌یابد.

داشتن فرزندی با ویژگی‌های لجبازی، به هیچ‌وجه نگران کننده نیست. بسیاری ازافراد موفق در کودکی، لجبازی می‌کردند و مانند دیگر کودکان فرمان‌بردار نبوده‌اند. با صبر و تمرین منظم می‌توان شرایط راحت‌تری برای والدین و کودک ایجاد کرد.

ترجمه و گرداوری: مهرنوش خالقی

منبع:

https://parenting.firstcry.com/articles/effective-ways-to-deal-with-stubborn-child/#How_to_Handle_Stubborn_Kids

لینک کوتاه مطلب : https://ta6.ir/?p=6232
ممکن است شما دوست داشته باشید

نظر شما چیست؟

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.