آیا کودکان هم افسردگی می ‌گیرند؟

تا به‌حال کودکانی را دیده‌اید که رفتارهای پرخاشگرانه داشته باشند و یا به هر علتی جیغ و داد به راه بیندازند؟ ممکن است این بچه‌ها بسیار حساس باشند و یا به هر علتی، ناگهان واکنش نامتعادلی نشان دهند. به احتمال زیاد این بچه‌ها از سوی مربیان و والدین برچسب بیش‌فعال یا غرغرو می‌گیرند، درحالی‌که تشخیص‌های روانشناسی نشان می‌دهندکه آنها از افسردگی رنج می‌برند.

کودکان نیز مانند بزرگسالان ممکن است از افسردگی رنج ببرند. این حالت از واکنش‌های هیجانی و عاطفی معمولی کودک متفاوت است. اینکه کودکی غمگین باشد، الزاما نشانه‌ی افسردگی او نیست. اگر این حالت به صورت مستمر در کودک دیده شود، می‌توان احتمال افسردگی را مطرح کرد، البته در صورتی که افسردگی کودک، تعادل در زندگی عادی او را برهم بزند. بسیاری اوقات کودکان افسرده اصلا تشخیص درستی دریافت نمی‌کنند و این دوران را بدون هیچ حمایت و درمانی طی می‌کنند.

افسردگی کودکان، نشانه‌های مهمی دارد که حتماً باید مورد توجه قرار گیرند. از جمله مهم‌ترین نشانه‌ها، تحریک‌پذیری و خشم است. حالت اندوه نیز به شکلی مستمر در کودک دیده می‌شود. انزوای اجتماعی و طرد دیگران، افزایش حساسیت و واکنش‌های آنی، تغییر ذائقه (افزایش یا کاهش اشتها)، تغییرات محسوس در میزان خواب، بی‌خوابی یا پرخوابی، جیغ و فریادهای ناگهانی و طغیان‌های بی‌دلیل، اختلال در تمرکز، خستگی و کم‌انرژی بودن، شکایت از دردهای جسمانی مانند دل‌درد و سردرد که با خوردن مُسکن کاهش نیابند، کاهش توانایی در فعالیت‌های گروهی یا خانگی و یا در مهد کودک، کاهش انرژی در انجام فعالیت‌های مورد علاقه، احساس بی‌ارزشی از جمله دیگر نشانه‌های افسردگی درکودکان است.

البته کودکانی که تشخیص افسردگی دریافت کرده‌اند، ممکن است همه‌ی این نشانه‌ها را نداشته باشند. بچه‌ها در زمان‌های مختلف، نشانه‌های متفاوتی بروز می‌دهند. اگرچه برخی کودکان در موقعیت‌های مختلف ممکن است عملکرد خوبی داشته باشند، اما بسیاری از این کودکان در فعالیت‌های اجتماعی از ضعف اساسی رنج می‌برند. مثلا در محیط مهد کودک گوشه‌گیر و تحریک‌پذیر هستند اما ممکن است تکالیف و وظایف خود را به درستی انجام دهند. بسیاری پژوهش‌ها نشان می‌دهد، کودکان با مشکلات خانوادگی متعدد از قبیل جدایی و اعتیاد به مواد مخدر، بیشتر احتمال دارد، از افسردگی رنج ببرند.

ترجمه و گرداوری: مهرنوش خالقی

منبع:

https://www.webmd.com/depression/guide/depression-children#1

 

 

 

لینک کوتاه مطلب : https://ta6.ir/?p=8638
ممکن است شما دوست داشته باشید

نظر شما چیست؟

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.