از آشپزی با کودکان ۲ ساله تا مهارت ‌هایی فوق ‌العاده برای یادگیری!

با وجود این‌که بسیاری از والدین به مشارکت کودکان در امور خانگی اهمیت می‌دهند، اما برخی از والدین توجهی به آموزش آشپزی به کودکان خردسال نمی‌کنند. بله درست است، آشپزی! شاید عجیب به نظر برسد اما یادگیری آشپزی می‌تواند برای کودکان بسیار ارزشمند باشد و حتی در تقویت دروس مهمی مانند ریاضیات نیز موثر واقع شود.

تحقیقات نشان می‌دهند که میان یادگیری مهارت‌های پخت و پز در خردسالی با الگوهای غذایی سالم در بزرگسالی رابطه تنگاتنگی وجود دارد. این الگوها شامل پرهیز از مصرف سرخ کردنی‌ها و غذاهای آماده و همچنین تمایل بیشتر به مصرف میوه‌ها و غذاهای سالم، می‌باشند.

بچه‌هایی که این مهارت‌ها را در سنین پایین می‌آموزند، آنها را در بزرگسالی نیز حفظ می‌کنند و به اصطلاح می‌توانند گلیم خود را از آب بیرون بکشند. علاوه‌براین، آشپزی به توسعه مهارت‌های حرکتی متشکل از حرکات کنترل شده اعضای مختلف بدن و هماهنگی اندام‌ها و دست‌ها نیز کمک می‌کند.

با این‌که، آموزش آشپزی به کودکان خردسال مزایای زیادی دارد، اما معمولا والدین نگران ایمنی فرزندان خود حین کار در آشپزخانه هستند. البته گفتنی‌ست، راهکارهای متفاوتی برای غلبه بر این مشکلات وجود دارد و نباید فواید یادگیری مهارت‌های پخت‌و‌پز را چه برای کودکان پسر و چه برای دخترها دست‌ِکم گرفت.

  • اهمیت ریسک

والدین می‌توانند مسئله امنیت کودک را از سایر موارد تفکیک کنند. تحقیقات حاکی از آن است که تجربه برخی عناصر که صرفا به نظر خطرناک می‌رسند، برای رشد جسمی و شناختی کودکان ضروری هستند. به بیان دیگر مدیریت ریسک به جای حذف کامل آن برای سلامت ذهنی و فیزیکی کودکان از هر نظر حیاتی است. شرکت در فعالیت هایی که مستلزم ریسک پذیری متناسب با شرایط سنی هستند، مهارت های سازشی بچه ها را در کنار قابلیت انعطاف پذیری آنها تقویت خواهند کرد.

این موارد بدین معناست که والدین می‌توانند در فضای آشپزخانه ضمن بررسی دقیق موارد ایمنی کودکان، اجازه کار با وسایل خطرناک مانند چاقو یا اجاق گاز را (در حضور خود) به آنها بدهند.

با توجه به مقاله‌ای که از طریق نشریه ماهانه علمی ساینتیفیک آمریکن قابل دسترسی است، کودکان از ۲ سالگی به بعد آمادگی یادگیری مهارت‌های پخت‌وپز را داشته و می‌توانند آموزش‌های ساده و جذاب آشپزی را از اعضای خانواده خود دریافت کنند. در ادامه دستورالعمل‌های مشخص برای رده سنی ۲ تا ۶ سال که والدین می‌توانند براساس آن از حضور فرزندان خود در آشپزخانه بهرمند شوند را بررسی می‌کنیم.

  • ۲ الی ۳ سال

والدین می‌توانند از کودکان بالای ۲ سال در محیط آشپزخانه کمک بگیرند. از جمله بهترین فعالیت‌های پخت و پز تعریف شده برای رده سنی ۲ تا ۳ سال می‌توان به شستن میوه و سبزی‌ها، وَرز دادن و مخلوط کردن مواد غذایی، باز کردن پوشش محافظ محصولات خوراکی، کار با وردنه، برش دادن سبزیجات به تکه‌های کوچک و چیدن شیرینی در ظرف‌ اشاره کرد.

  • ۳ الی ۵ سال

فعالیت‌های مطلوب این دوران شامل مخلوط کردن مواد، کار با قاشق، بریدن و خرد کردن میوه و سبزیجات، اَلَک کردن، فضردن مواد غذایی در بسته بندی‌های مخصوص و لِه کردن موادی مانند سیب‌زمینی خواهد بود. لازم به ذکر است که هر کودک با توجه به شرایط منحصربه‌فرد خود قادر به انجام یک سری فعالیت‌های پیشنهادی و یا حتی امور خارج از لیست خواهد بود. از این رو توصیه می‌شود تحت هیچ شرایطی کودک را در معرض فشار انجام کاری قرار ندهید.

  • ۶ سال

فرزند ۶ ساله شما علاوه بر فعالیت‌های عنوان شده، می‌تواند به یادگیری مفاهیمی نظیر وزن کردن بپردازد و به تدریج نحوه کار با رنده، اجاق گاز و مخلوط‌ کن‌های دستی را فرا گیرد. در این سن و سنین بالاتر که محدوده استفاده از وسایل خطرناک نیز گسترش می‌یابد، والدین باید حضور پر رنگ‌تری در کنار فرزندان خود داشته باشند و ایمنی کودک را در اولویت قرار دهند.

رکسانا دانیالی

منابع:

https://www.apa.org/

https://global.oup.com/?cc=gb

https://www.scientificamerican.com/

لینک کوتاه مطلب : https://ta6.ir/?p=10426
ممکن است شما دوست داشته باشید

نظر شما چیست؟

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.