دانستنی ‌هایی درباره دندان درآوردن نوزادان

دندان درآوردن از جمله نقاط عطف در زندگی یک نوزاد است که ممکن است با ناراحتی، گریه (نوزاد یا خود شما) و حتی افزایش بی‌خوابی‌های شبانه همراه باشد. اما آغاز این روند به عوامل مختلفی بستگی دارد.

  • شرایط عادی چیست؟

در بیشتر نوزادان نخستین دندان بین ۴ تا ۷ ماهگی ظاهر می شود. اما زمان عادی دندان درآوردن می‌تواند از نوزادی به نوزاد دیگر متفاوت باشد. از این رو، اگر نوزاد شما در هفت یا نه ماهگی هنوز دندان درنیاورده است، دچار نگرانی و هراس نشوید. اما اگر نگران هستید همواره می‌توانید در معاینه بعدی با پزشک فرزند خود در این زمینه صحبت کنید.

بیشتر نوزادان در حدود ۶ ماهگی دندان درآوردن را تجربه می‌کنند. فرزند شما احتمالاً تا سه سالگی یک سری کامل از نخستین دندان‌های خود را خواهد داشت.

زمان دندان درآوردن نوزاد شما ممکن است حتی با عوامل ژنتیکی در ارتباط باشد.

اگرچه ممکن است غیرممکن به نظر برسد، اما برخی نوزادان هنگام تولد دارای یک یا دو دندان هستند. البته این شرایط بسیار نادر است.

۶ ماهگی؟ اما نوزاد سه ماهه من به نظر می‌رسد در حال دندان درآوردن است!

برخی نوزادان زود دندان درمی‌آورند و این به طور معمول شرایطی نگران کننده نیست. اگر نوزاد شما نشانه‌های دندان درآوردن را در دو یا سه ماهگی نشان می‌دهد، ممکن است اندکی زودتر از حد معمول در حال دندان درآوردن باشد.

توجه داشته باشید که بسیاری از نوزادان در حدود سه تا چهار ماهگی دنیای اطراف خود را با مزه کردن چیزهای مختلف کاوش می‌کنند و این شرایط عادی و بخشی از روند رشد است، از این رو، افزایش آبریزش دهان و بردن دست به سمت دهان و لثه ها اغلب با درآمدن دندان‌ها ارتباطی ندارد.

 

اگر به این مساله که نوزاد شما در حال دندان درآوردن است مشکوک هستید، به علائم زیر توجه داشته باشید:

  •  آبریزش دهان، یکی از گویاترین علائم
  •  بی قراری که یکی از نشانه‌های مشترک با مسائل دیگر مانند گاز بیش از حد در بدن نیز است
  • افزایش اندک دمای بدن به حدود ۳۷.۲ درجه سلسیوس؛ دندان درآوردن موجب تب ۳۸ درجه سلسیوس یا بیشتر نمی‌شود
  • دو دندان جلو در لثه پایین به طور معمول نخستین دندان‌هایی هستند که ظاهر می‌شوند، در نتیجه، به این قسمت توجه داشته باشید.

زمانی که نخستین دندان‌های نوزاد شما ظاهر شدند، از یک مسواک مخصوص نوزاد با برس نرم برای پاکسازی آنها و اطرافشان استفاده کنید. همچنین، شما می‌توانید روزانه از یک پارچه تمیز و مرطوب روی لثه‌های نوزاد خود استفاده کنید.

پزشک فرزند خود را در ملاقات بعدی از شرایط جدید وی آگاه کنید. پزشک می‌تواند شرایط نوزاد را بررسی کرده و از این که مشکلی وجود ندارد، اطمینان حاصل کند. پزشک می‌تواند در صورت نیاز شما را به یک دندانپزشک کودکان معرفی کند.

محمد مهدی حیدرپور

منبع: هلث لاین

 

لینک کوتاه مطلب : https://ta6.ir/?p=7662
ممکن است شما دوست داشته باشید

نظر شما چیست؟

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.